Splendor Bulgari, włoski styl

1 sierpnia 2024, Kinga Rasmussen

Bogate kolekcje, mnóstwo wielobarwnych karatów, dobrze wyważona biżuteria — od końca XIX wieku ten rzymski jubiler przekuwa włoskość w ofertę przywołującą na myśl la dolce vita.

Richard Burton

żartował, że jedynym słowem, które Elizabeth Taylor znała po włosku było „Bulgari”, ale być może nie wiedziała, że ​​jej ulubiony jubiler był Grekiem. Pod koniec XIX wieku Sotirios Voulgaris wyemigrował do Włoch, gdzie w 1884 roku otworzył w Rzymie swój pierwszy sklep ze srebrem i akcesoriami. Na początku XX wieku ‘zwłoszczył’ swoje nazwisko i skupił się na biżuterii. „Mieliśmy już klientelę w postaci amerykańskich gwiazd w latach 20. XIX wieku”, wspomina Nicola Bulgari, wnuk założyciela. „Mój ojciec odkrył wspaniały styl francuskich jubilerów na Placu Vendome w Paryżu. Chciał tworzyć biżuterię, która była inna – odważna, kolorowa o  kształtach, które podkreślały urodę kobiet, a jednocześnie dodawały im pewności siebie.

Historia

naszego domu jubilerskiego to w zasadzie la dolce vita – to Rzym, to Cinecitta [największe studio filmowe we Włoszech znajdujące się na przedmieściach Rzymu.]”. Silvana Mangano, Sophia Loren, Monica Vitti i Anna Magnani zostały uwiedzione przez bogaty, żywy styl rzymskiego jubilera. Pod koniec lat 50. XX wieku stosowanie kamieni półszlachetnych, takich jak ametyst, onyks i turkus, obok rubinów, szafirów i szmaragdów, podważało zasady tworzenia klasycznej biżuterii. Kobiety jednym rzutem oka rozpoznawały biżuterię Bulgari tak samo, jak rozpoznawały kostium Chanel. Włoski styl tego domu zapewniał więcej spontaniczności i mniej sztywności niż jego francuscy odpowiednicy.

Począwszy

od końca lat 50. XX wieku maison [dom] starał się tworzyć elegancką, zmysłową biżuterię, którą można było nosić na dzień i na wieczór. Linie były mocno zaznaczone, bujne i symetryczne, jak rzymska architektura. Kolor również stał się wspólnym wątkiem w kolekcjach. Odważne odcienie dominowały bardziej niż wartość użytych kamieni, a wszechobecne kaboszony dopełniały kolekcje i poszczególne klejnoty. Słynne dzieła Monete [monety] z lat 60. XX wieku, przedstawiające antyczne monety osadzone na pierścieniach i naszyjnikach, sygnalizowały połączenie stylu grecko-rzymskiego z designem XX wieku. Były to klejnoty z osobowością, które nadal zajmują poczesne miejsce we współczesnych kolekcjach.

Przejęty

przez LVMH w 2011 roku, Bulgari jest obecnie drugim wiodącym domem jubilerskim na świecie. Produkuje szacunkowo 900.000 sztuk biżuterii rocznie, wszystkie wykonane we Włoszech. W 2016 roku marka zbudowała ultra nowoczesny zakład produkcyjny o powierzchni 14.000 m2 w Valenza, aby całkowicie zintegrować wszystkie etapy produkcji swoich linii biżuterii, w tym Divy, B.Zero1 i Serpenti.

Na szczycie

listy bestsellerów znajduje się linia Serpenti, klejnoty stylizowane na kształt węża, których pierwsze modele w tubogach [elastyczny łańcuch rurkowy] zadebiutowały w latach 40. ubiegłego wieku. Nowsza, wyrafinowana wersja Serpenti Viper była światowym hitem (od 1270 euro za prosty pierścionek z różowego złota). Linia B.Zero1, stworzona w 1999 roku, przyniosła marce kolejny sukces. Spiralne linie, inspirowane rzymskim Koloseum, zostały ożywione ćwiekami, nadając pierścionkom odważniejszy wygląd (od 2700 euro za różowe złoto i ceramikę). Rzymski dom jubilerski nadal oferuje słynną kolekcję Monete. Sygnet z różowego złota i spinki do mankietów z żółtego złota to wykwintne, unisexowe dzieła (od 6800 euro za pierścionek). Jest też nowa wersja z antyczną monetą osadzoną na bransoletce z tubogami.

Jeśli

chodzi o High Jewellery, Bulgari od kilku lat produkuje coraz bardziej wyrafinowane dzieła, przekazując istotę stylu marki poprzez coroczną kolekcję. Dom unika teraz dygresji w rzadko udanych trywialnych kolekcjach: na przykład naszyjniki Peperoncini [ostra papryka], broszki Gelati [lody] lub biżuteria z liści marihuany, które pojawiły się w latach 10. XXI wieku. Najnowsze kolekcje, Barocko w 2020 roku i Magnifica w 2021 roku, ponownie angażują się w odważny styl, w którym przepych projektu w żaden sposób nie umniejsza bogactwu i znaczeniu kamieni, które go ożywiają. Jednym z przykładów jest naszyjnik z pereł i diamentów w stylu renesansowym ozdobiony siedmioma szmaragdami o łącznej masie blisko 150 karatów, który został zaprezentowany w Rzymie. W Mediolanie Bulgari zwiększył liczbę karatów jeszcze bardziej w przypadku wspaniałych, skoordynowanych dzieł, takich jak obroża na szyję z blisko 500 karatami turmalinów paraiba w turkusie tak świetlistym, że wydaje się nierealny. Ta sama kolekcja Magnifica obejmuje w szczególności naszyjnik z wężem ze szmaragdów i diamentów, w którym wąż trzyma w pysku szmaragdowy kaboszon większy od jajka przepiórki. Godny uwagi jest również rzadki naszyjnik z centralnym 131-karatowym spinelem malinowym, który do tej pory jest czwartym co do wielkości na świecie.

Przeczytaj również

  • Kolekcja „Quatre” Boucheron rozrasta się w serię przyciągających wzrok, szlachetnych dzieł biżuterii

  • Ostatnia szansa na magiczną wycieczkę historyczną z Bulgari

  • Diamenty naturalne lub syntetyczne: jak wybrać?

Instagram